Teambuilding ali teambonding?
2 min
Dva različna koncepta timskih aktivnosti, ki pa ju pogosto zamenjujemo.
»Incentive« dogodki ali programi so v prvi vrsti motivacijski dogodki za zaposlene in druge deležnike podjetij ali organizacij, katerih glavni namen je dvigniti moralo, pripadnost ali motiviranost za delo ali sodelovanje. Kot taki so se znašli na precepu poslovnega turizma in izobraževanja. Tem programom je skupen še en pomemben element – izkušnja. Pri njih ni ključno le vprašanje kaj bodo na njih udeleženci videli, pač pa kaj bodo delali oz. doživeli.
Teambuilding programi zahtevajo aktivno sodelovanje
Zato nemalokrat prihaja do tega, da se izraz incentive program meša ali celo enači z izrazom teambuilding program, kar pa vedno ne drži. Pri teambuilding programih gre za aktivno delo na gradnji močnejših vezi med udeleženci programa - člani tima. Teambuilding program je ciljno usmerjen in ga vodi (po možnosti zunanji) moderator ali izobraževalni trener. To je v določenih primerih lahko tudi vodja ali član tima, če ima ustrezna znanja in izkušnje. Lahko gre le za delavniški program ali pa tudi za športni, adrenalinski ter animacijski dogodek. Njegovo bistvo je le v tem, da je ciljno voden in se vedno zaključi z evalvacijo odnosov, iskanjem izboljšav in sestavo načrta, kako te spremembe prenesti na delovno mesto v organizaciji, iz katere prihajajo udeleženci.
Nekateri teambuildinge delijo na strokovne in zabavne. Na tem mestu naj poudarim, da mora biti teambuilding že v osnovi zabaven, saj je ključna naloga moderatorja poskrbeti za sproščeno in sodelovalno vzdušje. Da bi dosegli uspeh, mora biti vsak strokovni teambuilding zabaven, vsak zabaven program pa ni nujno teambuilding. Delitev na zabavne in strokovne teambuildinge torej ni popolnoma pravilna.
Team building ni team bonding
Ne glede na zmotno prepričanje (žal tudi večine kvazi-strokovne) javnosti, teambuilding nikakor ne more biti večerni bowling ob koncu tedna; popoldanski izlet v adrenalinski park ob zaključku projekta ali novoletna večerja z vašim timom. Vse preveč agencij pa na trgu ponuja prav to – vsak zabavno/športno/adrenalinski dogodek se velikokrat trži kot teambuilding, kar pa je zavajajoče in daleč od bistva takšnih programov. Zato je strokovna javnost za takšne programe v praksi uveljavila nov izraz: team-bonding programi.
Tudi pri team-bonding programih lahko pride do utrjevanja vezi v timu – razlika je le v tem, da se tu to dogaja spontano in večinoma brezciljno. Ker pa vnaprej postavljen cilj definira nadzor nad uspešnostjo izpeljanega programa, je tudi dosežen (ne)uspeh na takšnih programih težko oceniti. Izraz team-bonding zato opredeljuje večinoma zabavne dogodke, kjer se zaposleni družijo izven delovnega okolja in počnejo stvari, ki jih običajno v službi ne (npr. skupna večerja, rafting, kolesarski izlet ali jadranje na Brione).